View in Telegram
#الخلفاء_الراشدون_إيمان_شلبي #سيرة_أبي_بكر_وعمر #الحلقة_الثالثة_والثلاثون #فاطمة_بنت_رسول_الله بدايةً قبل الحلقة وبما إن منهجنا هو تطبيق إللي نتعلمه؛ عايزة أفكركم بحديث رسول الله ﷺ: "تَرَى المُؤْمِنِينَ في تَراحُمِهِمْ وتَوادِّهِمْ وتَعاطُفِهِمْ، كَمَثَلِ الجَسَدِ، إذا اشْتَكَى عُضْوًا تَداعَى له سائِرُ جَسَدِهِ بالسَّهَرِ والحُمَّى." 《صحيح البخاري》 وانتم طبعا عارفين إللي حصل للمسلمين في سوريا وتركيا والبلاء إللي ربنا ابتلاهم به، فكل واحد فينا يحاول بقدر استطاعته إنه يساعد إخوانه المسلمين المبتلين في محنتهم، ولا تحقرن من المعروف شيئا👌 ¤إللي يستطيع إنه يتصدق عن الناس إللي ماتوا والمصابين والمفقودين يتصدق؛ أخرج مبلغ من المال بحسب قدرتك وأشركهم جميعا في أجر الصدقة، يعني تكون نيتك أن هذه الصدقة عن الموتى والمصابين والمفقودين، وده يجوز عادي👍 انت كده أهديتهم حسنات تنفعهم في الآخرة وخصوصا إللي مات وانقطع عمله الصالح في الدنيا👌 ¤اعمل عمل صالح خالص لله ثم ادعو الله بالعمل الصالح ده إن ربنا يغفر لميتهم ويشفي مصابهم ويهون على مُبتلاهم ويصبرهم على مصيبتهم، زي أصحاب الغار الثلاثة إللي اتقفل عليهم صخرة ودعوا بأعمالهم الصالحة فاستجاب الله لهم👌 أو حتى من غير عمل صالح ممكن الدعاء لهم بصفة عامة. الدعاء والصدقة هما أبسط شيء نقدر كلنا إننا نعملهم حتى لو مفيش مجال ولا نستطيع إننا نوصل لهم مساعدات عينية👌 فنسأل الله الحكيم العليم الخبير بعباده أن يرحم موتاهم ويشفي مُصابهم ويهون عليهم مصيبتهم ويرزقهم الصبر والرضا ويأجرهم على بلاءهم ويرد المسلمين إلى دينهم ردا جميلا وألا يقبضنا على حين غفلة منا🤲 ================================= حلقة النهاردة عن السيدة فاطمة، هنعرف قصة حياتها سريعا بصفة عامة، هي فاطمة بنت رسول الله ﷺ، وهي أصغر بناته ﷺ وأمها خديجة بنت خويلد، وكانت أحب بنات رسول الله ﷺ إليه وكانت أكثر واحدة تشبهه في الشكل والأخلاق، اتولدت قبل البعثة بخمس سنين، يعني لما كان رسول الله ﷺ عمره خمسة وثلاثين سنة، والسيدة خديجة كان عمرها خمسين سنة، بعد بعثة رسول الله ﷺ وبداية الدعوة والجهر بيها بدأ أذى قريش لرسول الله ﷺ، وكانت فاطمة بتحب رسول الله ﷺ وكانت بتشوف أذى قريش لأبيها وبتدافع عنه وتبعد عنه الأذى مع صغر سنها، ومن الأذى ده إنه ﷺ مرة كان بيصلي عند البيت الحرام، وكان أبو جهل ومعاه أصحاب له قاعدين، فقالوا لبعض: "أيُّكُمْ يَجِيءُ بسَلَى جَزُورِ بَنِي فُلَانٍ، فَيَضَعُهُ علَى ظَهْرِ مُحَمَّدٍ إذَا سَجَدَ؟"《صحيح البخاري》 يعني مين يروح يجيب أمعاء البعير بتاع آل فلان إللي ذبحوه ويضعه على ظهر محمد وهو ساجد😈 فقام أشقاهم وجاب الأمعاء وأول ما رسول الله ﷺ سجد راح وضعه على ظهره بين كتفيه، وقعدوا كلهم يضحكوا على رسول الله ﷺ لدرجة إنهم قعدوا يتمايلوا على بعض من الضحك😑 واستمر رسول الله ﷺ ساجد والأمعاء على ظهره لحد ما جاءت فاطمة وشالت الأمعاء من على ظهره ﷺ وكان عمرها ساعتها سبع أو ثمان سنوات، فلما فقام رسول الله ﷺ دعا: اللهم عليك بقريش ..اللهم عليك بقريش..اللهم عليك بقريش🤲 ماتت السيدة خديجة أم السيدة فاطمة في السنة العاشرة من البعثة وكان عمر فاطمة خمسة عشرة سنة تقريبا، واحنا عارفين أد إيه رسول الله ﷺ كان بيحب السيدة خديجة وحزن على موتها، فكانت السيدة فاطمة هي إللي بترعى رسول الله ﷺ بعدها وتحنو عليه وعلى طول كانت معاه في البيت، عشان كده كانت كنيتها أم أبيها👌 وكانت تُلقب الزهراء؛ واحنا منعرفش السبب في انها لُقّبت بالزهراء لكن بعض أهل العلم قالوا أنّها حَسنة اللون، أو المُشرقة المُنيرة وذلك نسبة لرسول الله ﷺ؛ لأنها تُشبهه في الجمال، والصورة الحسنة، والله أعلم😅 لما هاجر رسول الله ﷺ للمدينة بعد موت السيدة خديجة بثلاث سنوات تركها في مكة، وبعد ما استقر الوضع في المدينة أرسل رسول الله ﷺ لمكة مَن يأتي بأهله وكان منهم السيدة فاطمة، في السنة الثانية من الهجرة بعد غزوة بدر جاءت مَوْلاة لعلي بن أبي طالب وقالت له إن الناس بدأوا يطلبوا فاطمة للخطبة، فقالت له: إيه إللي يمنعك من إنك تروح وتخطبها من رسول الله ﷺ 🤔 فقال لها: وهو أنا عندي حاجة أتزوج بها😕 يعني أنا فقير ومعنديش حاجة أدفعها كمهر، فقالت له: لو انت ذهبت لرسول الله ﷺ هيزوجها لك👌 فذهب علي لرسول الله ﷺ وقعد أمامه ومعرفش يتكلم🙊 رسول الله ﷺ كانت له هيبة، فهو دلوقتي جاي يطلب إيد بنته إللي بيحبها وبيخاف عليها، وهو فقير معندوش حاجة فهيتكلم إزاي😶 فرسول الله ﷺ سأله: إنت جاي عايز حاجة؟! فسكت علي رضي الله عنه 😅 فقال له رسول الله ﷺ: لعلّك جئت تخطب فاطمة؟!
Love Center - Dating, Friends & Matches, NY, LA, Dubai, Global
Love Center - Dating, Friends & Matches, NY, LA, Dubai, Global
Find friends or serious relationships easily